Gafele din prima saptamana a campaniilor electorale

Prima saptamana a campaniilor electorale pentru alegerile prezidentiale 2014 a debutat cu o serie de ”gafe” mai mari sau mai mici (in functie de vizibilitatea obtinuta) realizate de contracandidati sau de candidatii insisi.

Dar sunt ele realmente ”gafe” sau doar par a fi?

Sa le luam pe rand:

Atacul asupra lui Klaus Iohannis

Sursa foto: Wikipedia
Sursa foto: Wikipedia

”Gafa” care a generat cea mai mare vizibilitate (in functie de comentariile obtinute, talk show-urile la care s-a comentat despre ea si reactiile in Social media) este afirmatia Gabrielei Vranceanu-Firea, referitoare la familia incompleta a lui Klaus Iohannis in lipsa copiilor. Afirmatia a generat reactii importante atat in presa cat si, mai ales, in social media, pentru ca multe persoane fara copii s-au simtit lezate. Au fost scrise materiale intregi prin care a fost criticata atat Gabriela Vranceanu Firea, cat si Victor Ponta.

Dar oare a fost intr-adevar o ”gafa”?

Credeti ca staful electoral al candidatului PSD nu stia ca ”dezgroapa mortii”? Si ca, atat Victor Ponta (aflat la a doua casatorie, dupa ce si-a parasit prima sotie insarcinata – dupa cum scriu presa si blogurile), cat si Gabriela Vranceanu Firea (despre care s-a scris ca s-a casatorit in perioada de doliu si ca are un fiu care a obtinut rezultate slabe/ catastrofale la BAC) pot fi atacati personal in acest fel?

Nu cumva, initiind acest tip de atac, staful electoral al lui Victor Ponta a incercat sa evite (sau sa transforme in derizoriu) un alt potential atac mai puternic din partea contra-candidatilor?

Si, prin desemnarea Gabrielei Vranceanu Firea sa atace contra-candidatul, nu cumva s-a incercat diseminarea atacului, prin directionarea lui spre 2 persoane?

Ce parere aveti?

Afirmatia nefericita a lui Kaus Iohannis (conform careia a investit in imobiliare, nu in copii), este o alta gafa; chiar daca a fost scoasa din context, nu ”dai apa la moara” adversarilor politici cu asemenea declaratii. Putea sa spuna, pur si simplu, ca este vorba despre o problema personala pe care nu doreste sa o aduca in discutie. Sau putea sa precizeze ca a investit ani de zile in tot de felul de tratamente medicale care nu au fost eficiente. Dar nu faci o asemenea afirmatie care ”aduce pe acelasi palier” copiii si investiile imobiliare.

O alta ”gafa” electorala o constituie clipul electoral al Elenei Udrea.

Foto Romania libera
Foto Romania libera

Elena Udrea este o femeie frumoasa si tanara, insa folosirea unui cuvant cu triplu inteles (Buna= Buna ziua; Buna= Frumoasa/ Aratoasa etc.; Buna (pentru Romania)= Potrivita (pentru Romania) mi se pare o alegere riscanta a stafului electoral (daca nu chiar dezastruoasa) pentru imaginea candidatei.

Se stie ca dintotdeauna toaletele Elenei Udrea au ”facut deliciul presei”; insa sa faci un clip electoral si apoi un poster care sa se adreseze instinctului masculin (asa cum, de altfel, in cuvinte mult mai plastice, l-au prezentat comentatorii politici) nu cred ca este cea mai potrivita modalitate de a castiga alegerile.

Ca femeie candidat la functia suprema in stat, ai ”handicapul” genului (putini barbati ar vota o femeie pentru aceasta functie) insa cred ca, prin acest clip electoral, Elena Udrea tocmai si-a marit ”handicapul”.

Nu mai vorbesc de faptul ca exista o discrepanta foarte mare intre mesajul campaniei si vizualul campaniei (pe de-o parte se adreseaza instinctelor masculine, iar pe de alta parte vorbeste despre invatamant si scoli).

In acest caz cred ca staful electoral a gresit foarte tare cu acest clip electoral: desigur, cand candidezi, ca femeie, pentru cea mai inalta functie in stat, este bine sa-ti prezinti atuurile, dar nu cele fizice, ci cele morale: empatia, sensibilitatea, comunicarea etc. Cu ce este ajutat electoratul de faptul ca o candidata arata bine si este apreciata pentru aspectul fizic?

Cred ca, daca in clipul electoral, doamna Elena Udrea ar fi fost prezentata alaturi de asociatii pentru protectia grupurilor defavorizate (copii, batrani, femei) sau ar fi militat pentru combaterea violentei domestice si/ sau pentru combaterea violentei asupra copiilor si/sau asupra animalelor, demonstrand empatie si sensibilitate la suferintele altora, ar fi avut un succes mult mai mare.

Foto Opinia Timisoarei
Foto Opinia Timisoarei

Referitor la acest aspect, trebuie sa recunosc faptul ca ma uimeste ca nici staff-ul electoral al Monicai Macovei nu s-a gandit la acest tip de public; in conditiile in care se stie ca aceasta candidata la presedintie detine un pisoi, nu inteleg cum de atragerea asociatiilor pentru protectia animalelor nu a fost primul pas la care sa se gandeasca staff-ul sau electoral. Tentativa de ”masculinizare” a candidatei prin fotografierea pe motocicleta, nu este o ”gafa”, insa nici nu genereaza capital de imagine; cel mult poate sa atraga simpatia motociclistilor, insa nu cred ca le va atrage votul.

In conditiile in care, anul acesta, avem doua candidate la presedintie, ma asteptam ca staff-urile lor electorale sa se indrepte spre asociatiile feministe/asociatiile de femei si sa incerce sa le atraga de partea lor (ONG-urile de/pentru femei nu sunt putine si nici tacute). In acest fel si-ar fi asigurat votul membrilor acestor organizatii. Iar daca ar fi atras si organizatiile de protectie a copiilor, si-ar fi asigurat si voturile parintilor (ce parinte nu doreste tot ce-i mai bun pentru copilul lui?!).

Update: Tocmai am observat o indreptare a discursului candidatei Elena Udrea spre publicul feminin si spre feminism.

Din pacate, ramane discrepanta dintre vizualul campaniei (care se adreseaza barbatilor) si mesajul sau (care se adreseaza femeilor)...

Voi ce parere aveti?

Care credeti ca sunt cele mai mari/vizibile gafe ale acestei prime saptamani de campanie?

Cum credeti ca ar trebui sa procedeze, in continuare, staff-ul electoral al celor mai vizibili candidati la presedintie?

(Va reamintesc faptul ca Buticul de PR este un blog apolitic, adresat profesionistilor din domeniul comunicarii; prin urmare nu facem politica si nu avem candidati preferati. De aceea sunt acceptate doar comentarii referitoare la campaniile electorale.

Orice comentariu care critica sau lauda candidatii va fi sters.

In schimb acceptam/recomandam criticarea sau laudarea activitatilor campaniilor electorale, dupa caz, cu argumente🙂

Parafrazand o expresie celebra, imaginati-va candidatii la presedintie ca pe ”o napolitana” sau ”un detergent” pe care doriti sa o/il promovati…desigur detergentul/ napolitana nu vorbeste si nici nu are decizii proprii🙂 …

2 păreri la “Gafele din prima saptamana a campaniilor electorale”

  1. Intrebarea me este una destul de simpla: care este dovada care vine in sprijinul afirmatiei „ca femeie candidat la functia suprema in stat, ai ”handicapul” genului”?

    Universal aplicand aceasta declaratie, avem exemple foarte bune care dovedesc ca nu este un handicap: Chile, Brazilia cu doi dintre primii trei candidati, Argentina, US, UK, Rwanda, Germania, componenta Comisiei Europene, Lituania, Costa Rica, Coreea de Sud și alte state, chiar și mai aproape de noi: Kosovo si cei doi candidati actuali din Romania.

    1. Vorbeam despre ”handicapul genului” in ceea ce priveste acceptarea unei femei intr-o functie de conducere, in Romania, de catre alegatorii barbati (in special de catre cei de varsta a doua si a treia).

      Poate ca obtinerea functiei supreme in stat de catre o femeie ar crea un avantaj de imagine Romaniei la nivel international. Insa, din pacate, alegatorii din Romania nu sunt inca pregatiti si nici suficient de deschisi pentru a accepta sa fie condusi de o femeie.

      Acesta este ”handicapul” la care ma refeream. Faptul ca doua femei candideaza in acest an la aceasta functie, este un pas inainte, insa cred ca doar peste 2 mandate (peste 10 ani) vor avea sanse egale cu barbatii, in Romania. Acesta este tristul adevar.

      Totusi, este mai bine decat cu 20 de ani in urma :)…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

…un magazin de relatii publice si comunicare

%d blogeri au apreciat asta: