Cum promovezi un start-up?

După mai mulţi ani în câmpul muncii, „ţi-ai luat inima-n dinţi” şi ai renunţat la siguranţa oferită de un salariu fix în urma unui program de 8 ore, hotărât/ă fiind să încerci emoţiile şi bucuriile unui start-up.

Au urmat câteva săptămâni de luptă prin „hăţişurile” birocraţiei şi ţi-ai atins scopul: ai propria firmă!

Ai închiriat sediul social, ţi-ai amenajat punctul de lucru şi acum aştepţi să-ţi vină clienţii. Ştii sigur că produsul/ serviciul tău este unic pe piaţa românească şi totuşi… clienţii întârzie să apară… Şi nu ştii ce să mai faci ca să-i atragi…

Imediat după deschiderea firmei, ai pregătit o petrecere, pentru a-ţi anunţa intrarea pe piaţă, desigur (100 de invitaţi au mâncat şi au băut pe socoteala ta; dar a doua zi niciunul n-a mai dat pe acolo).

Apoi, aşa cum ai auzit de la alţii, ai scos „bani de la ciorap” şi ai pregătit câteva mii de pliante (fluturaşi), pe care le-ai împrăştiat după cum „te-a tăiat capul”: prin cutii poştale, în clădiri de birou, la intersecţii etc.

Rezultat – zero barat.

Niciun telefon, cât de mic, în urma „campaniei”.

Şi acum eşti demoralizat, „cu nervii la pământ” şi te uiţi amărât cum timpul se scurge şi nu interesează pe nimeni „prăvălia” ta. (spun „prăvălie” la modul general, pentru că afacerea ta poate fi grădiniţă, magazin, agenţie etc., adică orice activitate realizată pentru a produce bani).

Şi probabil că îţi pui a mia oară întrebarea, de ce afacerile altora merg şi a ta nu…

Ce ai făcut greşit?…

Păi… cam…. totul…

Încă de la început, ai uitat să identifici cel mai important lucru: publicul căruia te adresezi; prin urmare ai comunicat haotic şi generalist (dacă ai facut-o).

Spre exemplu, întotdeauna, înainte de a lucra pentru un client (în special dacă este start-up), prima întrebare pe care i-o adresez este următoarea:

„Cine este publicul tău?” Pentru că este VITAL să ştii cui te adresezi.

Adesea răspunsul pe care îl primesc este:

„Toţi sunt clienţii noştri!”

Sau

„Ne adresăm tuturor!”

GREŞIT! GREŞIT! GREŞIT!

Răspunsurile de mai sus pot fi considerate „paşaport pentru faliment”!

Nu te poţi adresa „tuturor” pentru că oamenii nu sunt identici: au studii şi vârste diferite, stil de viaţă diferit, sunt bărbaţi şi femei, copii şi adolescenţi etc.

Fiecare are propriile caracteristici şi, în consecinţă, propriile dorinţe şi aşteptări diferite.

Tu trebuie să identifici acea categorie de public/ acel client, pe care produsele/serviciile tale îl vor atrage în companie/ magazin, să ştii de ce şi, mai ales, unde îl găseşti.

Spre exemplu, deschizi o grădiniţă privată. Cum identifici categoria de public căreia te adresezi?

În primul rând, porneşti de la următoarea întrebare la care răspunzi singur/ă:

– Ce preţuri am (mari, mici, medii?)

Dacă preţurile practicate de mine sunt mari, este clar că trebuie să mă adresez unui public cu venituri mari, nu-i aşa?

Dar acest public poate fi:

  • Cu studii superioare (intelectuali, manageri, diplomaţi etc.)
  • Cu studii medii sau fără studii (anumite persoane publice, anumite vedete, persoane cu un anumit statut material dar care nu au absolvit o facultate, anumite casnice etc.)

De ce este nevoie de acest tip de diferenţiere? Desigur, pentru a şti în ce fel să comunicăm cu fiecare client.

Să presupunem că, în urma analizei de mai sus, am ajuns la concluzia că publicul vizat de noi are venituri mari şi studii superioare.

Următorul pas îl reprezintă identificarea locului unde găsim acest public şi, mai ales, cum ajungem la el, adică ceea ce în limbajul de agenţie înseamnă „tacticile” sau, altfel spus, activităţile specifice pentru atragerea publicului.

În concluzie, pentru a avea clienţi şi pentru ca afacerea ta să prospere, trebuie să te promovezi profesionist. Dar… cum faci asta?

Angajând un specialist de comunicare/ agenţie de relaţii publice sau învăţând să te promovezi.

Prima variantă este mai simplă: plăteşti un specialist sau o agenţie şi el/ea îţi creează identitatea şi te promovează. Dar poate fi o variantă costisitoare, deoarece tarifele practicate cresc direct proporţional cu experienţa specialistului/ agenţiei.

O altă variantă ar fi să înveţi să te promovezi sigur. Desigur, necesită o mai mare „bătaie de cap”, dar avantajele sunt mai mari, întrucât îţi cunoşti foarte bine produsul/ serviciul, vei reuşi să-l promovezi coerent, însă doar dacă participi la cursuri de formare profesională. Pe termen lung, poate fi o variantă mult mai satisfăcătoare, deoarece investeşti în propria dezvoltare profesională, însă trebuie să alegi cu mare atenţie cursurile la care participi, pentru a nu fi „bani aruncaţi în vânt”.

Nu întotdeauna cursurile acreditate au şi conţinutul practic de care ai nevoie, de aceea este bine să te documentezi în prealabil în ceea ce priveşte trainerul, pentru a vedea în ce măsură este specializat în activităţile care te interesează pe tine.

În următorul articol voi vorbi despre „Cum alegi cel mai potrivit training?” în funcţie de tipul de informaţii care te interesează dar, pentru cei interesaţi să înveţe să promoveze un start-up, in week-endul 22-23 septembrie 2012, va fi organizat un nou curs Buticul de PR, cu tema „Cum promovezi o companie la început de drum? Oportunităţi şi provocări”.

Vei putea afla nu doar cum să identifici publicul care te interesează, dar şi ce fel de tactici de promovare să foloseşti pentru a deveni vizibil şi a te promova, în condiţiile în care, fiind la început de drum, eşti considerat un „no name”, prin urmare, neinteresant.

Pentru detalii şi înscriere la Buticul de PR vă rog să contactaţi buticuldepr@yahoo.com

4 păreri la “Cum promovezi un start-up?”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

…un magazin de relatii publice si comunicare

%d blogeri au apreciat asta: