Exemplu de comunicare defectuoasă

Dincolo de toate informatiile practice referitoare la activitatea de media relations din companii sau agentii, consider ca este important sa discutam despre exemple concrete.

De aceea, voi aduce  in discutie un model de comunicare cu presa defectuoasa, din zilele noastre, mai precis de saptamana trecuta.

Este vorba despre declaratia domnului Tudorel Butoi din 24 februarie. Pe scurt, domnul Tudorel Butoi, expert criminalist a spus, la Realitatea TV, că majoritatea femeilor agresate pe stradă, în parcuri şi ascensoare … şi-au provocat agresorii! Că mare parte din victime sunt nişte piţipoance şi femei cu caracter de „leliţă balcanică”! Şi că femeile ar trebuie să fie atente pe unde umblă şi cu cine intră în vorbă, nu să dea buzna după aia la poliţie c-au fost violate! (gasesti aici declaratia).

Dincolo de continut (cu care eu, personal, nu sunt de acord), insa pe care nu il discutăm acum, termenii folosiţi în exprimare şi tonul abordat de domnul Butoi au fost principalele puncte negative ale declaraţiei.

Rezultatul? Blogosfera romanească şi ONG-urile au luat foc, a fost facută plangere la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminǎrii, s-a creat un grup de sustinere a acestei plangeri pe Facebook, cu peste 1000 de membri şi mă aştept ca, în curând, să ia atitudine şi presa clasică.

Cu toţii ştim că printre cele mai mari greşeli în comunicare (care te pot costa foarte mult, în ceea ce priveşte imaginea)  se află lupta cu ONG-urile, cu presa şi, în ultimii ani, cu blogosfera şi social media (ba chiar, importanţa blogosferei a devenit atât de mare în ultimul timp, încât poate fi unul dintre cei mai aprigi „duşmani” ai unei companii sau persoane).

Deşi, in acest caz, este vorba de un reprezentant al mai multor instituţii, prin urmare “ţine” mai degrabă de comunicarea instituţională, vreau să-l discutăm pentru că este o situaţie cu care orice PR-ist se va intalni: clientul/ şeful “işi da drumul” la gură şi spune “vrute şi nevrute”, fără să conştientizeze efectele declaraţiilor sale.

Întrucât fiecare dintre noi este (sau ar trebui să fie), în primul rând, un consultant de imagine, trebuie să ştim cum să gestionăm o situaţie de acest gen. Ca în orice situaţie cu potenţial de criză de imagine, cu cât intervenim mai devreme, cu atât avem şanse mai mari să o “dezamorsăm”; însă nu te amăgi cu gândul că vei rezolva totul foarte uşor: mai mult ca sigur clientul/ şeful nu te va asculta, până în momentul în care se va afla într-o situaţie fără ieşire, iar atunci sfatul tău va fi oricum inutil.

In cazul de faţă, presupun că domnul Butoi nu a dorit să acuze femeile că işi provoacă agresorii sau să generalizeze, însă “porumbeii” au zburat, iar în acest moment cel mai potrivit lucru pentru domnia sa ar fi să incerce să işi repare greşelile, înainte de a fi obligat să facă acest lucru (aceasta este genul de declaraţie cu potenţial de criză de imagine, deoarece poate produce acel efect al “bulgărelui de zăpadă” care se învaţă la cursurile despre prevenirea şi gestionarea crizelor de imagine”).

Care sunt primii paşi care ar trebui făcuţi în situaţia dată?

1. În primul rând, domnul Butoi ar trebui să nu aştepte decizia CNCD, ci să-şi recunoască greşeala de exprimare (oricine poate greşi, mai ales atunci când este pus să dea o declaraţie rapidă, la TV).

2. Să dea o declaraţie în cadrul căreia să-şi afirme regretul în legătură cu declaraţia anterioară şi cu termenii folosiţi, menţionând că, de fapt, intenţionase să vorbească despre un anumit tip de comportament din partea potenţialelor victime, care favorizează un comportament agresiv. Totodată să menţioneze că prin afirmaţia sa nu intenţiona să disculpe agresorii şi nici să culpabilizeze victimele, ci doar că încerca să ofere câteva metode de prevenire a situaţiilor neplăcute cărora le pot cădea victimă femeile. (declaraţia va fi făcută la acelaşi post de televiziune, eventual va fi prezent în studiou, în cadrul principalului jurnal de ştiri).

3. Să declare că, în dubla sa calitate de expert criminalist şi de formator al noii generaţii, condamnă agresiunile de orice fel şi că agresorii nu au nicio scuză în comiterea agresiunilor, chiar dacă declaraţia sa anterioară ar fi putut crea această impresie greşită.

Observaţie!

După cum se poate remarca, în aceasta etapă nu îi recomand domnului Butoi să îşi ceară scuze publice, deoarece este una dintre cele mai dificile “pedepse” pe care o poate primi o persoană publică, iar prestigiul său ar avea de suferit (cu toate acestea există posibilitatea să fie obligat la acest gest de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminǎrii, în caz că nu intervine cu o declaraţie mai devreme).

Alte propuneri care ar avea succes şi ar calma spiritele din blogosferă şi social media

4. Un mesaj pe Facebook, prin care domnul Butoi mulţumeşte grupului pentru faptul că i-a atras atenţia asupra exprimării sale “nefericite”, care a generat o impresie greşită în rândul telespectatorilor, în legătură cu culpabilizarea victimelor.

5. Un mesaj pe 1-2 bloguri foarte cunoscute, în care să întărească afirmaţiile făcute în declaraţia televizată în legătură cu afirmaţia sa nefericită şi să menţioneze faptul că, în calitate de expert criminalist şi formator al noilor generaţii de profesionişti combate toate tipurile de agresiuni.

Acestea sunt câteva sfaturi propuse de mine, fără a fi exclusive.  Îi invit pe cei care se pregătesc pentru o carieră de consultant în comunicare să identifice şi alte modalităţi de „dezamorsare” a acestei situaţii, însă fără „a ştirbi” prestigiul persoanei implicate.

Totodată, vă invit să urmăriţi pe bloguri şi în social media desfăşurarea ulterioară a acestei situaţii şi campania care va fi derulată împotriva acestui tip de declaţie.

O părere la “Exemplu de comunicare defectuoasă”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

…un magazin de relatii publice si comunicare

%d blogeri au apreciat asta: