Specialistul în Relaţii Publice

Este principalul membru al acestei „faune” din domeniul relaţiilor publice, fie că lucrează într-o agenţie sau într-un departament de relaţii publice.

Aşa cum bine ştim, domeniul PR-ului are uscăturile sale. Există PR-işti[1]şi impostori, important este cum îi identificăm pe specialiştii de relaţii publice profesionişti.

Pentru a diferenţia adevăraţii specialişti de „impostori”, am făcut o împărţire a principalelor tipuri de PR-işti din domeniul PR-ului comercial[2].

Tipologia de PR-işti este vastă şi a mai fost abordată de-a lungul timpului şi de alţi directori de comunicare. Fireşte, împărţirea aceasta este subiectivă, bazată pe experienţa fiecăruia, însă trăsăturile identificate pentru o anumită categorie de PR-işti sunt comune tuturor .

Dacă ţi-ai făcut  testul „Ce fel de PR-ist eşti„, probabil ştii deja cărei categorii de PR-ist aparţii.

Însă poţi citi ma jos detalii spulimentare despre fiecare tip de PR-ist.

Tipuri de PR-ist[3]

Profesionistul

Reprezintă categoria cea mai “vânată” de toţi directorii de comunicare, chiar şi pe timp de criză. Este acel PR-ist, cu pregătire serioasă în domeniu, cu experienţă consistentă pe proiecte şi clienţi diferiţi care nu se teme “să pună osul la treabă”, fie că trebuie să care scaune pentru conferinţă, să pregătească mapele de presă sau să lipească etichete pe plicuri. Desi are o relaţie bună cu jurnaliştii cu care lucrează, stie ca este mai important ce comunică, decat pe cine cunoaşte. Este perfecţionist, verifică “la sânge” materialele pe care le trimite presei şi nu cunoaşte expresia “merge şi aşa”. Este acel PR-ist care uneori arată ca un “zombi” la conferinţele de presă, deoarece şi-a petrecut ¾ din noapte pregătind dosarele de presă, iar la şase dimineaţa este prezent în sala de conferinţă pentru a asista la montarea echipamentelor tehnice.

Teoreticianul

Este un izvor nesecat de cunostinţe şi informaţii despre tot ce se întamplă în lumea PR-ului. A citit toate cărţile de pe piaţa românească de comunicare – inclusiv ediţiile în engleză – şi se mândreşte cu asta. Poate vorbi minute în şir despre diferenţele dintre un comunicat de anunţare şi un comunicat de reamintire, însă dacă va trebui să le scrie, vei avea mari surprize. De obicei a absolvit o facultate, apoi un masterat şi este în curs de finalizare a unui doctorat sau MBA. Este un partener de conversaţie extraordinar, dar să nu te aştepţi să se “caţere” pe stâlpi pentru a da jos bannere-le. Te va ignora cu graţie sau îţi va arunca o asemenea privire, încât vei regreta ca l-ai întrebat.

Diletantul

Trece în fiecare an prin minim 2-3 companii, în cautarea locului de muncă perfect, neuitând să-şi vorbească de rău foştii colegi sau şefi. De obicei vine cu strategiile şi instrumentele de lucru ale angajatorului anterior, susţinând “sus şi tare” că el le-a creat. Are potenţialul necesar pentru a deveni un profesionist, însă principalul său dezavantaj îl constituie „volatilitatea” permanenta: işi schimbă prea des locul de munca, petrecând prea puţin timp în fiecare companie angajatoare. Stie multe lucruri, însă majoritatea „dupa ureche”. Pe de altă parte, va fi primul la orice eveniment în care ştie că are ocazia de a întâlni persoane care îi pot deschide drumul spre un loc de muncă mai bun.

Linguşitorul

Pentru acest tip de PR-ist motto-ul în viaţă este: „Pupă-l în bot şi papă-l tot!” De aceea, linguşirea şefului, cel puţin cateva minute pe zi, este „literă de lege” pentru el. Pe de alta parte, nu ezită ca, în momentul în care simte că „i-au fost încălcate drepturile” să se plangă direct şefului sau şefului şefului. Această atitudine îl ajută să consume cât mai puţină energie la locul de muncă, prefăcându-se că munceşte. Este acel PR-ist care îl va lăuda pe client/ şef indiferent de ceea ce face şi care nu va ezita să îşi atribuie meritele unui proiect de echipă, pentru că dorinţa sa cea mai arzătoare este să îşi păstreze cu orice preţ “postul călduţ” pe care îl ocupă, eventual chiar să avanseze.

Piţi-PR-ista/ Sexi-PR-istul

Este frumoasă/ arătos şi ştie acest lucru, ba chiar o arată cu orice ocazie, chiar şi atunci cand nu ar trebui. Fusta scurtă, o camaşă sau un pantalon mulat sunt repere incontestabile ale categoriei de PR-ist din care face parte. Uneori imaginea exterioară poate ascunde (adânc) un profesionist (cel puţin în devenire), alteori mintea sa este la fel de scurtă ca şi fusta. Vocea pierdută, ochii “galeşi”, zâmbetul “tâmp” sunt cele care au creat imaginea eronată a “fetiţelor” din PR. Ulterior, infatuarea, zâmbetul ironic şi privirea “de sus” adresate jurnaliştilor de către acest tip de PR-ist au desăvârşit imaginea negativă a specialiştilor de relaţii publice.

Sefuleţul

Deţine (sau intenţionează sa aibă) o echipă de 2-3 oameni cu care se poartă “ca şi cu negrii pe plantaţie” şi pe care îi „struneşte” cu mână de fier: îi controlează la fiecare pas, îi ţine la serviciu până târziu în noapte, adesea ridică vocea la ei şi nu îi lasă nici să respire fără permisiunea sa. Are permanent senzaţia ca fara el/ ea „s-ar duce totul de râpă”. Atitudinea sa “bossy” a creat “sechele” adânci în rândul “supuşilor” care il/ o urăsc cu înverşunare. Prin urmare, poreclele cele mai neobişnuite şi invectivele cele mai aprige “zboară pe net”sau sunt murmurate în barbă de către subalternii care s-au unit pentru “a ţine piept inamicului comun”.


[1]Acest termen este folosit pentru a desemna o persoană care lucrează în domeniul relaţiilor publice. Adesea  pentru această funcţie se mai foloseşte, în mod grreşit, şi termenul PR. Acesta, însă, desemnează domeniul relaţiilor publice, nu funcţia.

[2] Cu siguranţă există mult mai multe tipuri de PR-işti, însă îi las plăcerea cititorului de a completa lista.

[3] Se referă doar la PR-iştii din sectorul comercial, fără referire la domeniul instituţional, unde situaţia este diferită

4 păreri la “Specialistul în Relaţii Publice”

    1. Da, este amuzanta, insa reala (din punctul meu de vedere).

      Sper ca cititorii sa inteleaga faptul ca exista categorii diferite de PR-isti si sa nu ne mai includa pe toti in aceeasi categorie.

      Si PR-ul are uscaturile sale…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

…un magazin de relatii publice si comunicare

%d blogeri au apreciat asta: