„Fripturistul[1]”/ „Pişcotarul[1]”


A. Cine este, cum arată şi unde poate fi găsit?

Fripturistul/ Pişcotarul este o specie de „parazit” uman care trăieşte pe lângă evenimente, fiind un produs al societăţii noastre.

Caracteristici generale

  • De obicei este trecut de vârsta a doua (foarte rar sunt mai tineri)
  • Se prezintă cu o legitimaţie de presă veche, de la publicaţii ciudate, unele existente la un moment dat pe piaţa media, însă dispărute în acest moment
  • Alteori se prezintă ca fiind de la publicaţii consacrate (la un moment dat un Fripturist inista că reprezintă o anumită publicaţie şi susţinea acest lucru inclusiv de faţă cu Redactorul-Şef al publicaţiei respective).
  • Adesea nu are cărţi de vizită deloc, sau are unele vechi, fără siglă, de la instituţii imaginare
  • Datele de contact pe care le lasă nu sunt reale, dacă încerci să îl contactezi ulterior, nu vei reuşi
  • Toţi fripturiştii se cunosc între ei, se salută şi se strâng împreună la o masă
  • Nu „iartă” nimic: mâncare, cadouri, obiectele altora etc.
  • Este responsabil de renumele prost al jurnaliştilor, întrucât se prezintă ca făcând parte din această categorie profesională
  • Este foarte insistent, poate aştepta la intrare minute în şir sau reveni de mai multe ori, uneori face scandal la uşă pentru intimidare

Unde îl întâlnim?

  • Poate fi întâlnit la orice eveniment, profitând de slăbiciunea şi de lipsa de experienţă a PR-istului aflat la intrare
  • Evenimentele mondene reprezintă „Raiul” lor, pentru că sunt întâmpinaţi de hostese şi lăsaţi să intre, fără prea multe întrebări
  • De obicei intră mai greu la conferinţele de presă, pentru că, în general, numărul de participanţi este mai redus, iar jurnaliştii invitaţi sunt cunocuţi de către PR-işti

B. Cum îţi fereşti evenimentul de pişcotari/ fripturişti

  • Prin atenţionarea hosteselor să primească doar persoanele de pe listă sau pe cele care au invitaţii
  • Printr-un training al juniorilor aflaţi la biroul de recepţie şi o atenţionare asupra posibililor invitaţi nedoriţi, urmată de o poziţie fermă la uşă
  • Organizarea evenimentului la hotelurile care îi cunosc şi le interzic accesul
  • Pregătirea unei liste cu fotografii ale celor mai frecvenţi fripturişti (din păcate aceasta metodă necesită timp şi un fotograf prezent la evenimente, pentru a-i fotografia, dar sper să putem realiza acest document cât de curând)

De ce să fie combătuţi?

Deşi sună trist, participarea la evenimente reprezintă pentru aceşti oameni un mod de viaţă. Dacă îi accepţi, îţi poţi pune în pericol evenimentul, pentru că aceste persoane nu vor ezita să îşi însuşească lucruri care nu le aparţin.

De asemenea, dacă din 30 de invitaţi din presă, 10 sunt fripturişti, în momentul în care îi prezinţi clientului lista de invitaţi, va vedea nume de publicaţii necunoscute şi îţi va cere informaţii suplimentare despre ele. Pe de altă parte, cum îi vei explica ulterior faptul că doar 20 din cei 30 de „jurnalişti” participanţi au scris despre eveniment (bine-nţeles, adesea se intâmplă ca un eveniment să nu fie cu adevărat important, prin urmare să nu apară în presă informaţii despre el, dar poţi oferi informaţii suplimentare interesante jurnalistului, astfel încât să redacteze ulterior un material mai amplu).

Temă de gândire

Cum dai afară un fripturist insistent fără să facă scandal?


[1] Termeni generici care desemnează o persoană ce se autoinvită la diverse evenimente, în special pentru mîncare şi cadouri;

2 gânduri despre „„Fripturistul[1]”/ „Pişcotarul[1]””

  1. Cat adevar graiesti! O celebra fripturista s-a trezit sa sune la Client chiar in ziua conferintei si sa tipe ca nu a fost chemata la eveniment. Si-a lasat datele de contact si am sunat-o. Clientul a inteles repede ce s-a intaplat, iar mie mi-a revenit sansa sa o contactez telefonic si sa o conving sa nu vina ca ii trimit informatiile pe mail. I-am spus ca nu e conferinta ci ca e o reuniune intre Client si agentiile care il reprezint. Nu stiu daca am fost convingatoare sau a aparut un eveniment mai tentant – cert este ca nu a aparut.

Lasă un comentariu

…un magazin de relatii publice si comunicare