Câteva modalităţi de a compensa lipsa de experienţă

La prima vedere, agenţiile de relaţii publice şi advertising formează un sistem cu circuit închis, în care este dificil să intri. Ca student sau proaspăt absolvent al unei facultăţi de comunicare sau profil apropiat, în momentul în care doreşti să te angajezi, “te izbeşti” de principala problemă: lipsa de experienţă. Se creează astfel un adevărat cerc vicios: nu te poţi angaja, întrucât nu ai experienţă; nu poţi caştiga experienţă, întrucât nu te angajează nimeni.

O situaţie aparent fără ieşire. Ce poţi face în acest caz?

Există câteva reguli pe care, dacă le urmezi, vei câştiga experienţă şi, în timp, (eventual după ce trece criza) vei fi angajat în compania visată:

1. Incă din anul I de studenţie participă, ca organizator, la diferitele activităţi organizate de facultate: balul bobocilor, cercuri, simpozioane, târguri de carte; vei avea astfel ce scrie în CV;

2. Înscrie-te în asociaţia studenţească existentă în facultatea ta şi fii cât mai activ, astfel încât să devii cunoscut;

3. Daca vrei să munceşti în timpul facultăţii, încearcă să gaseşti un „job” în domeniul care te interesează, chiar dacă este mai prost plătit decat altele. Nu va interesa pe nimeni experienţa ta ca vânzător sau chelner;

4. Oferă-te voluntar pentru diferite proiecte; în cazul unui interviu ulterior, vei putea spune: „am participat la proiectul X”;

5. Incearcă să faci cât mai multe stagii de internship în agenţii; chiar dacă pe moment nu există locuri plătite, este posibil sa se ivească la un moment dat; însă, oricum ar fi, vei obţine recomandări pentru angajarea în alte agenţii.

6. Străduieşte-te să te autopromovezi: scrie articole semnate cu numele tău, participă la diferite concursuri de profil (cum ar fi Olimpiadele Comunicării sau Junior PR Award)  chiar daca nu vei caştiga premiul cel mare, vei fi remarcat şi, cine ştie, chiar angajat.

7. Creează-ţi un blog cât mai profesionist şi demonstrează că te interesează domeniul comunicării prin articole pertinente; totodată, demonstrează respect faţă de ortografia şi corectitudinea limbii române, este o probă eliminatorie pentru “candidaţii” la o carieră în PR.

8. Scrie pe blogurile acelor “guru” ai PR-ului cu care ai vrea să lucrezi sau pe blogurile principalelor agenţii de comunicare; fie că îi critici sau nu, îţi vor remarca articolele şi comentariile (totuşi, nu îţi recomand să critici prea des: de la un anumit nivel al carierei criticile “sunt înghiţite” cu mare greutate, mai ales dacă vin de la un junior, prin urmare reacţia ar putea fi diferită de cea scontată).

9. Fii activ la seminarii şi laboratoare; vei atrage astfel simpatia profesorului şi iţi va creşte încrederea în forţele proprii.

10. Ia legătura cu profesorii care lucrează în domeniul care te interesează şi oferă-le colaborarea ta. Ei iţi cunosc cel mai bine potenţialul şi te vor putea recomanda mai tarziu sau chiar angaja.

11. Nu lipsi de la orele de practică: sunt, poate, cea mai importantă modalitate de a folosi cunoştinţele acumulate de-a lungul anilor de studiu. Incearcă sa inveţi cat mai mult de la specialişti;

12. Fa-ti relaţii printre jurnalişti; fie că vei lucra mai tarziu în PR, Advertising sau Marketing politic, adesea vei fi întrebat la interviu ce fel jurnalisti cunosti, pentru ca, în continuare, relaţiile cu presa reprezintă serviciul de PR cel mai des solicitat de client.

13. Creează-ţi o bază de date proprie, cât mai completă, cu agenţiile de relaţii publice şi advertising existente (în carte vei găsi un capitol care te va învăţa cum îţi creezi propria bază de date cu agenţii de PR şi reprezentanţii lor).

14. Incearcă să fii la curent cu tot ce se întamplă în domeniul care te interesează (publicitate, PR, marketing politic); la un eventual interviu vei putea demonstra ca într-adevăr esti interesat de domeniul respectiv.

15. Abonează-te la newsletter-ele de pe site-urile unor importante reviste electronice, precum şi la blogurile specialiştilor de PR. Vei primi astfel, zilnic, cele mai importante stiri din PR si advertising şi vei fi conectat la această “lume” (în carte vei găsi o listă cu principalele reviste online şi bloguri de PR pe care iţi recomand să le citeşti).

16. Pregateste-ti un portofoliu de PR-ist (mai multe detalii despre materialele care pot fi incluse in portofoliu gasesti aici).

17. Nu în ultimul rând, citeşte cărţile pe care le voi publica în colecţia “Buticul de PR”, pentru a învăţa să utilizezi limbajul şi “tool-urile” agenţiilor.

7 gânduri despre „Câteva modalităţi de a compensa lipsa de experienţă”

  1. La punctul 1 nu sunt deloc de acord, participarea la evenimente precum conferintele sunt nule ca si experienta sau ca argument.

    Nu te angajeaza nimeni pe astfel de considerente.

    1. Participarea ca organizator la astfel de evenimente iti aduce un punct in plus la angajare. Mi s-a intamplat sa trebuiasca sa aleg intre doi juniori: unul cu activitate in organizatii studentesti, altul fara; ghiceste pe cine am ales. E de inteles ca un junior nu stie nimic practic la angajare, insa conteaza interesul manifestat fata de jobul respectiv.

  2. Scuzele mele.

    Tocmai refuzasem pe cineva dupa un interviu in care mi s-a explicat in detaliu la cate conferinte a participat subiectul si ce experienta vasta avea in participarea (activa, spunea dumnealui) la evenimente si conferinte pe diverse teme.

    Am inteles eu gresit, retrag afirmatia; da, participarea ca si organizator este un plus destul de mare.

  3. Vreau sa va felicit pentru calitatea articolelor dumneavostra si in acelasi timp sa va multumesc pentru sfaturile acordate!Desi sunt inca la liceu,sunt foarte interesata de acest domeniu din cadrul relatiilor publice.

Lasă un comentariu

…un magazin de relatii publice si comunicare