Activitatile de PR – intre mit si realitate (I)

Pe masura ce domeniul comunicarii s-a dezvoltat in Romania, au inceput sa circule o serie de mituri referitoare la activitatile de relatii publice.

Desigur ca cele mai interesante se refera la costuri vs. rezultate. Cu alte cuvinte, conform parerilor, cvasi-generale, prin PR devii „vedeta”peste noapte (cu costuri minime, desigur).

Dar… sa le luam pe rand.

1. „PR-ul costa putin”

Activitatile de relatii publice sunt complexe si necesita timp si resurse (financiare si umane). Presupun multa munca si cunostinte din domenii diferite. Ca si in alte domenii de activitate, rezultatele activitatilor de relatii publice sunt direct proportionale cu investitia si efortul depus. Daca investesti 1 leu, vei obtine de 1 leu rezultate. Daca vei investi 1 milion de lei, vei obtine rezultate pe masura.

Exemplu:

Vrei sa iti lansezi o companie noua si te-ai gandit sa organizezi un eveniment de lansare prin care sa atragi presa, liderii de opinie din domeniul tau si clientii.

Bugetul de care dispui, pentru lansare, este 1000 de lei.

Ce faci in acest moment?

Este putin probabil sa gasesti o agentie care sa te ajute, deoarece, cu cat bugetul este mai mic, cu atat mai mult trebuie sa suplineasca prin creativitate si sa acopere prin parteneriate anumite servicii.

Dar sa presupunem ca, prin creativitate si cu sprijinul unei agentii ai reusit sa organizezi evenimentul de lansare folosind bugetul de mai sus, iar la evenimentul tau ai atras 30-40 de persoane (jurnalisti, lideri de opinie si clienti potentiali).

In acelasi timp, o alta companie, din domeniul tau de activitate, a fost lansata, folosind un buget de 10.000 de euro pentru evenimentul de lansare (hotel de 4* sau 5*, eveniment creativ si luxos, peste 100 de participanti, cadouri corporate creative etc.).

Care companie crezi ca va fi mai vizibila pe piata?

2. „PR-ul iti aduce acoperire media gratuita!”

…Cel mai mare mit posibil…

De ce? Pentru ca nimic nu este gratuit pe lume!!! Cu atat mai mult acoperirea media…

Ceea ce este numit, in mod eronat, „acoperire media gratuita” reprezinta, de fapt, rezultatul experientei si creativitatii specialistilor de relatii publice si, uneori, al credibilitatii de care se bucura, acesti specialisti, in presa (daca transmiti o informatie fara sens si scrisa gresit, poti sa o cunosti si pe mama Redactorului Sef sau a directorului, pentru ca nu va aparea nimic in presa).

In momentul in care transmite un material de presa catre jurnalisti, un specialist de comunicare „isi pune la bataie” toata experienta si credibilitatea de care se bucura pe piata (si pe care le-a castigat dupa ani de munca).

Iar tu, ca si client, trebuie sa platesti acest serviciu la valoarea sa reala…

3. „PR-ul iti aduce vizibilitate”

…O alta greseala…De fapt, activitatile de PR iti aduc CREDIBILITATE.

O campanie publicitara, in principalele publicatii de profil sau la TV (in functie de publicul vizat), iti aduce de 100 de ori mai multa vizibilitate decat o campanie de PR.

Insa credibilitatea obtinuta prin activitati de PR este nepretuita...(pentru un calcul simplu, cere de la cateva publicatii pretul unui advertorial (articol platit – fara P sau in care autorul isi spune parerea in legatura cu compania ta/ produsul tau).

4. „PR-ul iti aduce ROI (Return on Investment)”

…Un mit alimentat de agentiile de PR si de departamentele de marketing

De fapt, ceea ce iti aduc activitatile de PR se numeste INCREDERE in brandul promovat.

Exista mai multe modalitati de a calcula acoperirea investitiei in campaniile de PR iar fiecare agentie are propriul sistem de calcul prin care incearca sa demonstreze clientului ca investitia in campaniile de PR i-a adus profit.

Adesea sunt folosite valorile de ratecard ale publicatiilor, in functie de nivelul acoperirii media, in acest fel realizandu-se comparatii intre pretul platit pentru campanie si valoarea acoperirii media obtinute, fara a se tine cont de faptul ca articolele obtinute in urma campaniilor de PR sunt net superioare machetelor de presa (nimeni nu citeste o macheta de presa, nu?).

De fapt, INCREDEREA obtinuta in urma campaniilor de PR sau a proiectelor de responsabilitate sociala este mult mai dificil de calculat (sondaje, focus-group-uri, analize detaliate ale opiniilor influentatorilor etc.) si ar presupune investitii suplimentare de timp si bani.

De aceea, adesea ne limitam la a demonstra ca am obtinut ROI…

Pentru ca INCREDEREA obtinuta este mult mai greu de demonstrat si nepretuita…

Va urma

Un gând despre „Activitatile de PR – intre mit si realitate (I)”

Lasă un comentariu

…un magazin de relatii publice si comunicare